Hva er flow?

        Ifølge Mihaly Csikszentmihalys brukes betegnelsen ”Flow” når vi er totalt oppslukt av det vi gjør, tiden har stoppet opp og vi glemmer litt oss selv.

Enhver av oss har nok opplevd slike magiske øyeblikk da du sitter ute i hagen med familien din eller gode venner og blir fullstendig oppslukt av en spennende samtale eller at du er ute og jogger og merker kanskje ikke at du har løpt lenge. Under løpeturen er det nesten som om kroppen løper av seg selv og du oppnår det som kalles ”runner’s high”.

En halvtimes joggetur, litt pianospilling, matlaging, hagearbeid eller andre ting du liker å holde på med hver dag vil gi deg masse mer energi og psykisk kapital. Men slike situasjoner kommer ikke av seg selv. De må skapes og utvikles. Styrker, dyder, positive emosjoner og positive institusjoner funger som en buffer mot psykiske lidelser. Det kan også være nøkkelen din for å bygge opp motstandskraft.

For når vi kommer i flow, bygger vi opp en psykisk kapital i kroppen for å kunne møte tider med krevende oppgaver. Det kan sammenlignes med når man i en etableringsfase setter penger inn på sparekontoen for å bygge opp en økonomisk trygghet for å kunne kjøpe seg hus.

Vi har alle noe å vinne på å fylle våre Flow-kontoer. Det er nemlig bra å bygge opp styrken til den enkelte fremfor ensidig å fokusere på å reparerer svakheter. Med en fylt flow-kontor er det lettere å takle nedturer og utfordringer. Og når vi vet hvordan vi fyller opp vår privatkonto, kan vi bli rike på relativt kort tid.

Mye av dette handler om å lære seg å identifisere, utvikle og bruke sin egen signalstyrke. Hvis du klarer å utvikle signalstyrken din, kan den gi stor suksess i livet og den dypeste tilfredshet. Men det er jo slik at våre følelser ikke bare hjelper den fram, men kan også motarbeide oss selv. Det er både prestasjonsfremmende og prestasjonshemmede følelser.

Csikszentmihalys skiller mellom stress/angst, kjedsomhet og flow.

Angst oppstår når de utfordringene vi står ovenfor er større enn de ferdighetene vi har. Kjedsomhet opplever vi når ferdighetene er større enn utfordringene. Tilstanden flow føler vi når vi gjør det vi er spesielt flinke til. Med andre ord bruker vi vår signalstyrke til å løse utfordrende oppgaver.

Hvis vi har opplevd flow en gang i livet, er det lett å oppnå den gode flow-følelsen igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s